Phrenos Művészetterápia- és Bábpedagógia

Phrenos Művészetterápia- és Bábpedagógia

Blattner Géza - Pályi János

2021. február 21. - Brigitta Somogyi

Bár a jellegzetes bábtípusok és mozgatási technikák jól elkülöníthetők egymástól, a művészek szeretnek kísérletezni. A variációk sora végtelen, fantáziájuknak köszönhetően a klasszikus technikák keveredhetnek egymással, és létrehozhatnak újabb, egyedi típusokat is. Sok újítást különböző kulturális, főleg ázsiai hatásoknak köszönhetünk, ahogyan a ma nagy népszerűségnek örvendő hátsó mozgatású bunraku magyar változatát is. Technikai újítónak számít a 20. századi magyar bábjátszás két neves alkotója, Blattner Géza és Rév István Árpád.

Blattner Géza billentyűs marionettje különböző mozgatási technikákat egyesít. Megjelenik benne az alsó mozgatás és a marionettekre jellemző zsinórozás. A báb gerince egy rúd, amelynek alsó vége a bábos derekára szerelt tartóba illeszthető. A végtagok és a fej a test belsejében futó zsinórrendszerrel mozdítható meg, amit a bábos a derékmagasságában felszerelt billentyűkkel működtet. Így szinte tökéletesen lehet az emberi kéz és a fej mozgását utánozni.

Blattner Géza billentyűs marionettjei a II. világháború során elpusztultak. A videón látható bábot Lellei Pál bábkészítő mester rekonstruálta 2000-es évek elején a fennmaradt fotók és a szabadalmi leírások alapján.

Forrás: Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet

 

A bejegyzés trackback címe:

https://phrenos.blog.hu/api/trackback/id/tr916434790

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása